Midsommar, nu och då.

När jag var yngre så var det midsommar-firande i våran stuga och Svenssons stuga.
Där samlades flera familjer, i husvagnar, gäst-stugor- finns det hjärterum..
Vi hade som ett schema, eller vad man ska kalla det:
Tävlingar, tennis, ro ut med båten, kubb, fixa midsommarstång, plocka blommor,
grilla marsmallows som man stoppar mellan mariekex, dans runt midsommarstången, sitta runt brasan in på natten och prata, brännboll, basta, midsommar-mat m.m.

Jag minns när en bröt armen när vi spelade brännboll,
jag bara grät och grät, jag var säker att han skulle dö.
Och på kvällen kom han tillbaka med gips, han överlevde.

Och när vi tog släpet och åkte för att hämta "material" till midsommarstången, och vi fick sitta i släpet och sen luktade jag björk.

Och alla mygg..fy.
Och att plocka 7 sorters blommor.
Och bada, fast jag höll på att frysa ihjäl, och dö pga den otroligt äckliga botten, så gjorde jag det. Alla andra kunde ju?
Helgen gick alltid så fort.. "Vad ska vi göra nästa midsommar?"

På senare år så försvann midsommar-traditionen lite.
Men oftast så har den spenderats i stugan.
En gång spenderades den i Fridas stuga, det var galet.
Sen började jag uppskatta storhelgs-ob, så de senaste 2 åren har jag jobbat, men åkt ut till stugan och ätit midsommar-mat och umgåtts på rasten eller kvällen.

Hittade bilder från ett litet midsommar-firande hos mina kusiner,
sommaren 2003.
Dramatiska bilder från "Björnen sover", luftpistol-skytte, farfar och farbror Martin vilar när vi springer runt stången, jordgubbstårta. Mysigt.




I år ser midsommar annorlunda ut.
Jag bor i Spanien, Erik är firar midsommar i en kompis stuga, Stina jobbar.
Mamma och pappa är i stugan.
En sak har vi gemensamt, vädret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Click for RSS!