Britta-bröd

Ikväll har jag bakat Britta-bröd på jobbet.
Av någon anledning så kallas brödet så och receptet cirkulerar på bra.
Och jag vet att det finns en hel del som vill åt receptet, så här kommer det:

Ingredienser:
5 dl ljust lantbrödsmjöl
1/2 dl rågkross
1/2 dl vetekross
1 dl vetekli
1/2 dl solroskärnor
1 tsk salt
1/2 msk bikarbonat
5 dl filmjölk
1-2 bananer

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en skål.
Tillsätt filmjölken och sist den mosade bananen.
Häll smeten i en lätt smord avlång form, cirka en och en halv liter.
Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 50-60 min på 175 grader.
Låt brödet stå några minuter i formen innan det stjälps upp och får kallna på galler.

MEN:
Jag sätter även i torkade aprikoser, papaya, plommon som jag klipper i bitar.
Och även hela linfrön, och naturella cashewnötter som jag krossar lite.
Man kan sätta i allt möjligt.
(Och jag brukar faktiskt sätta i 1dl extra filmjölk ibland också)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Click for RSS!