Tapet-kriget

"Mötet" med besiktningsmannen och hans chef gick väl inte riktigt som jag hoppades på, så efteråt var jag arg, besviken och frustrerad.. ni ska nu få veta lite av historian.

Anledningen till att de kom är för att jag och besiktningsmannen har varit oense gällande mina tapeter, som är från 90-talet någon gång.
De har lyckats få med 90-talets typiska färgpalett.
Blått, grönt och gult. Underbart!
Inte nog med det så var det gröna rummet(Elins rum) riktigt risigt med stooora fettfläckar längs väggen där tidigare hyresgäster haft sin säng.
Även en riktigt "hålig" vägg.
Tidigare sa besiktningsmannen att han ev. kunde bidra med tapeter men att vi fick tapetsera själv, NOWAY.
Idag sa chefen hans däremot att det ska tapetsera om hela det gröna rummet, och att vi inte behöver göra det. TACK.

Vardagsrummet är gul-aktigt. Inte sådär knall-gult, inte mörk-gult utan..ja, ni ska få se bilder såsmåningom.
Ena väggen har massvis med hål. De andra väggarna är faktiskt hela, tyvärr.
Så då sa chefen att ena väggen skulle tapetseras om, rättare sagt MÅLAS om.
"Ni får göra det som en fondvägg".
Och hur sjutton kan man få det snyggt med en "fondvägg" till denna inte alls snygga gula färg?

Köket är blått.
Dvs, köket är mitt största störningsmoment.
Jag och blått går inte alls ihop, fyfyfyfyFY!
Och det är egentligen inte så slitna tapeter, men som sagt så är de sen 90-talet och naturligt slitage som att de bleks är självklart.
En fin blekrand går tvärs över kökets väggar.

Hallen var inget att diskutera om, det märkte jag på en gång.
Trots att det är revor i tapeterna på vissa stället,
visst, inte tvärs över väggarna, men de existerar och ännu en gång så menar jag att tapeterna är minst 10-15 år gamla!

Mitt rum är beige och färgen är fin.
En tidigare fuktskada ovanför fönstret har lett till att tapeten har fått en mörk nyans/fläck ovanför och en bit runt fönstret.
Iof så kommer mina gardiner säkert minska synen av det hela.
Men nu i detta skrivande så kom jag på en grej:
Om man har åstakommit en fettfläck vid sängen, så är du skyldig att betala eller fixa det hela.
MEN denna fläck som inte alls är så vacker, den då?
Visst, det är ingens fel att den kom till, utan den var väl mer naturligt skapad, eller vad man ska kalla det..men iaf..Fläck som fläck!

Så hur gör jag nu då?
För mig är det viktigt att trivas.
I Barcelona gjorde jag och Fia så mycket vi kunde för att få det någorlunda hemtrevligt, och jag tyckte faktiskt om att komma hem för det mesta.
T.o.m att jag saknar våran lägenhet ibland!

Självklart så kan jag inte begära en totalrenoverad lägenhet i toppskick som följer mina riktlinjer och önskemål.
Däremot så tycker jag att färger på väggar är ganska viktigt och ändå inte ett sånt himla stort projekt, som tex en köksrenovering, ett golvbyte etc.
Jag menar, en färg i ett rum kan göra ganska mycket, det tar ju upp en ganska stor plats i hur iaf jag uppfattar rummet.
Hade det varit ljusa färger, naturliga färger, eller även mörka färger i typ vitt, grått, beige, brunt etc. Så hade jag aboslut funnit mig i det och kunnat piffa upp det med mina fina möbler och detaljer.
Men nu snackar vi GRÖNT,  BLÅTT och GULT.
Mina fina möbler "förstörs" av dessa fula tapeter, ni förstår hur jag menar.

Så, jag kommer faktiskt att fixa väggarna trots allt.
Min pappa erbjöd sig att komma och tapetsera/måla.
Han ska även ringa och prata med min besiktningsman, dels angående hur de kan låta oss flytta in i en lägenhet som är i renoveringsbehov(jag syftar på det gröna rummet) utan att göra någonting åt det, utan jag måste slåss för det.
Och dels höra om de kan bidra med tapeter/färg, så fixar vi det själv.

Finns det ingen tidsintervall då?
Tyyyydligen så har de tagit bort den nu.
Nähä?! Fantastiskt.
"Så jag kan alltså få ha kvar dessa tapeter i 20-30 år till, om de inte är så slitna?"
"Ja"
"Men det sker ju naturligt slitage också?"
"..ja."

Och jag som var förberedd att betala mellanskillnaden, OM det nu hade varit tex 2 år kvar till omtapetsering.

Så.. det blir alltså omtapetsering i Elins rum och en av väggarna i vardagsrummet ska målas, om jag fattdae rätt.
Det andra då?
Tänker jag ha en målad fondvägg i vardagsrummet omgiven av de gamla gula tapeterna?
Nej. Det ska målas allting!
Så jag frågade om vi fick måla och tapetsera om själv.
Och det får vi, men han poängterade nogrant att det inte fick se illa ut färgmässigt eller vara dåligt gjort när vi flyttar ut.
Och jag kan försäkra honom att det inte kan se värre ut än vad det gör idag, så han behöver inte oroa sig.

Pappa har sagt att han ska komma hit och hjälpa mig.
För jag har väl egentligen inte direkt tänkt sätta igång med rollern själv.
Han ska även ringa och prata med besiktningsmannen.
För faktiskt så är det dåligt att de låter oss bo med en standard som är så dålig att den kräver omtapetsering, men jag ska behöva ringa och ringa, argumentera och argumentera för att få hit en jävla  chef för att få det igenom.
Och för han var det självklart i ett av rummen på en gång.
Pappa tycker nog som jag, att det är lustigt att de inte går med på omtapetseringen, men tanke på att resten av trappuppgången har fått omtapetserat.(!!!!!)
Och jag kunde inte få något svar vad de har grundat resten av trapphusets omtapetsering på. Fanns tidsintervallen då? Eller hade de riktigt risig standard?
De kommer garanterat få gå igenom samma procedur med nästa hyresgäst som flyttar in, garanterat.
Så..de är så dumdumdumsnåla.

Hursomhelst så kommer de nya färgerna gå i vitt, grått och kanske beige.
Stilrent och enkelt.
Jag frågade honom om de hade de nyanserna i "tapet-boken" som vi har i våran lägenhet?
Besiktningsmannen hade tidigare sagt att nej, de hade de väl egentligen inte.
Chefen sa nu däremot att "javisst"
My ass.

Min dröm är att när jag flyttar ut, måla om mina fina väggar i grönt, blått och gult igen. Varsågod!
Och även låna en kulspruta och spruta ner väggarna med lite hål.

Men jag ska akta mig för att göra fettfläckar på väggarna!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Välkommen till Ume lilla vän. Det är bara att gilla läget om man ska bo i studentlägenheter.. Det finns ju alltid lägenheter att köpa om man vill ha en lite finare lägenhet.. Grejen med studentlägenheter är att det är många som bott i den vilket resulterar i mycket hål i väggarna, stoppa en tavla över?

2010-01-27 @ 14:21:54
Postat av: Anonym

jag tror faktiskt att jag håller med föregående talare. Om du vill ha på "ditt sätt" med "din standard", får du köpa egen lägenhet eller betala och jobba lite själv.

2010-01-27 @ 16:11:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Click for RSS!