WWF-fadder

Det är lätt att jag hamnar på villovägar tydligen.
Mitt i sökandet om "barnkonventionen artikel 12 svensk domstol" - så ser jag en olagligt söt orangutang i hörnet på sidan.
Så jag klickade in mig på WWF's hemsida, där fick jag ta del av hemsk information.

"I Indonesien står skogsskövlingen och etableringen av jordbruksmark för 80 % av utsläppen av växthusgaser. Detta ökar jordens medeltemperatur, regnskogen torkar ut, risken för bränder ökar vilket medför att delar av skogen dör av sig själv. Håller den här trenden i sig riskerar vi att orangutangen dör ut och att miljoner människor förlorar sitt levebröd och tillgången till rent vatten."


"De senaste hundra åren har 90 % av antalet orangutanger försvunnit och idag finns det bara ca 55 000 orangutanger kvar på Borneo"


"Ett annat problem är tjuvjakten som dels beror på jakten på kött men än värre är att orangutangen i vissa delar av världen används som husdjur. När orangutangungarna fångas dödas oftast mamman och fem av sex ungar dör i samband med fångst och transport."

- Jag vill inte ha någon organutang som husdjur. Men jag drömmer om att krypa upps i soffan med en orangutang i knät.

De borde få leva i frihet i sin regnskog/djungel, utan rädsla för jägare, rädsla för att bli fångad, rädsla för att bli splittrade från sina familjer.
De borde få leva i en frisk regnskog/djungel, utan en uttorkad regnskog med ökad risk för bränder.  Utan en massa palmer och träd som skövlas.

Jag vill bli orangutangfadder.





..och nu tillbaka till barnkonventionen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Click for RSS!