Den där (jävla) hemtentan.

Godmorgon!
Idag ska den där (jävla) hemtentan in klockan 15.
Jag var klar med den igår, TRODDE JAG.
Däremot så hade min kära vän Anna hittat lite småfel i den och när jag sitter och rättar det inatt så inser jag att ett stycke(ett stort stycke!) kommer helt galet och även att vissa saker i det är orelevanta.
Så nu sitter jag här och väntar på att mamma ska ringa, vi ska försöka fixa till det, det kommer gå fort.

Jag antar att de i min klass som jublade över att vi skulle ha hemtenta har fått en annan syn på det hela.."Det här är det värsta jag har gjort i skolväg" - var en av många statusuppdateringarna i klassen.
Vad var det jag sa?

Våran tenta har bestått av 3 frågor, fråga 1 & 2 som fick skrivas på max 1 sida vardera, och den sista på max 2 sidor, med 1½ radavstånd.
Så 4 sidor är ju inget problem..eller?

Lärarna gav ut en momentlitteraturlista i början av momentet med 15-20 olika böcker och artiklar som har ingått i momentet.
Utifrån denna lista skulle vi välja minst 4 referenser(böcker eller artiklar) som vi använder oss av i hemtentan och kan hänvisa till i svaren på frågorna.
Utöver detta skulle vi även ha med minst 4 egna referenser som inte fick finnas med på deras lite, utan dessa ska vi ha sökt fram själv, som också skulle finnas med i hemtentan på samma sätt som ovan.

Så här såg frågorna ut:
"1. Här ska du diskutera hur förändringar i samhället i stort har påverkat ditt verksamhetsområde(verksamheter för hemlösa) Välj en eller två av nedanstående frågor som är relevanta för ditt områder och diskutera utifrån momentlitteratur och annan litteratur"

"2. Välj en av nedanstående frågor och diskutera hur människor skilda förutsättningar och levnadsvillkor påverkar ditt verksamhetsområde. Utgå från gruppens valda perspektiv/begrepp och använd momentlittaruren och annan litteratur för att bland annat definiera hur du använder begrepp sin klass, kön och etnicitet"

"3. Beskriv ert fältbesök och reflektera över hur verksamheten hanterar att människor har olika förutsättningar och levnadsvillkor. Denna fråga är friare än de andra och frågorna nedan ska ses osm exempel på vad du kan diskutera. Du kan också välja att diskutera andra frågor som är relevanta i en intersektionellt analys av verksamheten. Det är viktigt att du definierar hur du använder begreppet intersektionalitet. Använd momentlitteratur och annan litteratur som kan stödja dina resonemang."

Att diskutera och definiera och referera i ett svar på 1 sida med 1½ radavstånd är SVÅRT. Det gäller verkligen att solla bort vad som inte är "lika viktigt" att ta upp.
Ju färre sidor, desto svårare känns det som.
Grejen med hemtenta kan kännas skönt eftersom man får ha tillgång till litteratur i svaren.
Men frågorna är formade på ett helt annat sätt än en salstenta.
I denna hemtenta gällde det att hitta relevant litteratur, förstå den och koppla den, samma sak när det gäller begreppen och perspektiven.
Kunna diskutera utifrån litteratur och mig själv.
Osv osv..
Det är sjukt tidskrävande!

Speciellt om man heter Britta Lindmark och saknar diciplin.
Jag ramlar in på Facebook hela, hela tiden.
Sidor som Facebook, bloggar, Aftonbladet, Nelly, H&M, Designonline osv - borde spärras på min dator under tentatid. Verkligen!

Nåja, nu är den klar, äh, i stort sett!
Jag ser fram emot några dagars ledighet..som egentligen inte existerar, utan imorgon början vi Moment C, fast jag skippar torsdag och fredag.
Så jag börjar först på måndag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Click for RSS!