Nattfilosofi

Klockan är snart halv2 på natten och jag kan inte sova.
I vanliga fall brukar jag hänga med John Blund redan vid 22 här.
Myggorna suger på mig som en sockerbit i kaffet - usch!
Ond-magen har hållit mig vaken. Och ovädret.
Det har varit åsk och blixt-väder 3-4 gånger idagn och regn mellan varven.
Åskan här i Sri Lanka är utan tvekan den mäktigaste jag har upplevt.
Den är helt sanslös!
Jag som brukar tycka att åska är mysigt.
Ni vet när det bullrar lite och så?
När regnet smattrar mot fönstret och man ligger i sängen och lyssnar?
Eller helst i en husvagn!

Det är inte så mysigt med åska och oväder i Sri Lanka.
Här är jag mer rädd om mina stackars öron, plus att jag hjärtstillestånd och far upp ur sängen var annan minut.
Åskan bullrar inte sådär mysigt, åskan leker atombomb, andra världskriget - och fönstrerna skallrar, det smäller i lampor, elen går hela tiden och jag har trott att ett flygplan har störtlandat på vårt tak ett x antal gånger.
Och här smattrar inte regnet mot fönstret. Här regnar det in, massor!
Regnet slår sig in. Enorma droppar som gör en dyblöt på någon sekund.
Tur att det bara regnar in i köket, hallen och vardagsrummet..
Men nu är det tyst här, förutom fläkten och en katt som skriker.
Ovanligt att en katt skriker, måste nog vara första gången som jag hör det här.
Det brukar vara skällande hundar dygnet runt som står för livet.
Framförallt vid midnatt, vid 4 på natten och sedan vid 7 - då är de igång.
Vi har två hundar här hemma. De brukar gå igång rejält när det väl sätts igång där utanför. Tydligen är en av våra hundar en riktig casanova, så det kanske är tikar som samlas här utanför. Lite Romeo och Julia.
Det är iallafall en hel del gatuhundar som i farten.
Jag brukar få ont i hjärtat när jag ser de loppbitna, skabbiga, halta och urmärglade fyrbenta varelserna efter gatorna. Men nej, inte när de är igång när jag ska sova, igen och igen och igen - då ligger jag ofta och funderar över varför ingen sätter ut huvudet och skriker på dem. Skulle du ens hjälpa? Det är lätt värt ett försök.
Kanske är människorna här i kvarteret så vana vid denna tillställning att de helt enkelt inte vaknar av den?

Förutom myggorna, de skällande hundarna, den stenhårda, förkorta sängen med ojämna plankor, kudden (som inte borde få kallas för kudde) och brödbilen som kör omkring mellan 5-7 på morgonen och låter som en glassbil fast några resor värre - så sover jag gott, typ.

Man drömmer väldigt mycket här däremot. Det är ju spännande!
Kanske kan jag få göra det nu?
Klockan är ju trots allt 01.51. Vad långsam jag är och vad snabb klockan är.

Godnatt på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Click for RSS!