Sömnparalys.

Hej måndag.

Sovmorgon med stort S efter en galen natt.
Började drömma mardrömmar när jag skulle somna, gjorde allt för att vakna, men det var nästan omöjligt, ögonen och kroppen fungerade som inte. När jag väl trodde jag vaknade fortsatte drömmen i mitt rum. Typ en hallucination. Och det gick inte att hålla ögonen öppna och drömmen fortsatte så fort de stängdes.
Paniken var ganska total.
Vad jag drömde är diffust, men jag vet att jag var så himla rädd.
Tillslut försökte jag skrika och jag vet inte om jag lyckades.
Nä alltså det går inte att förklara, det var obeskrivligt obehagligt.
Jag vet att det var tre olika drömmar, men jag förstår inte varför det blev sådär och jag vill aldrig uppleva det igen. Fröken Google började morgonen med att ta reda på vad jag kan ha pysslat med och sömnförlamning kändes ganska passande.


"Sömnparalys eller sömnförlamning är ett förlamande tillstånd som kan uppkomma när man håller på att somna eller vakna. Under REM- sömnen stänger hjärnan av de flesta av kroppens viljestyrda muskler för att man inte ska röra sig när man drömmer. När man sedan drömmer att man till exempel springer känns det helt verkligt trots att man i verkligheten inte vevar med benen i sängen. Det enda undantaget är ögonen, som i verkligheten rör sig som i sömnen. Vid sömnparalys stängs muskelkontrollen av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken. Om man inte vet vad som har hänt får man lätt panik när tillståndet uppkommer, men det är inte farligt och går över av sig självt efter ett tag.

Vissa människor kan få hallucinationer av olika slag när de är i sömnparalys, s.k. hypnagoga och hypnopompa hallucinationer. Dessa kan bestå i skräckfyllda känslor av att någon är i rummet eller vid sängen samtidigt som man själv inte kan röra sig. Den förlamning och de hallucinationer man upplever vid sömnparalys, är således delar av REM-sömnen som stannat kvar trots att man redan har vaknat. Ofta känns det som om man inte kan andas, som om man håller på att kvävas."

Källa: Wikipedia

 

" Sömnförlamning, eller sömnparalys, innebär att du vaknar – men inte kan röra dig eller öppna ögonen. Där vanligare än man tror och drabbar nästan alla någon gång i livet.

Hallucinationer

Hur stark och hur skrämmande upplevelsen är kan variera: Vissa upplever bara en kort stunds oförmåga att röra sig, och tänker inte mer på det. Medan andra drabbas ofta och länge och upplever starka obehags– och skräckkänslor.

– Som regel aktiveras de innan man vaknar, men det kan alltså hända att man vaknar innan aktiveringen och då inte kan röra sig. Det är vanligt att få märkliga mentala och känslomässiga symptom samtidigt, till exempel att uppleva sig vara utanför sin kropp, hallucinationer av olika slag eller mycket intensiva känslor, säger sömnexperten och KBT-psykologen Charlott Ulfsparre som själv har drabbats.

Många drabbade

Efter vår artikel om sömnförlamning har många läsare hört av sig och berättat om sina upplevelser av sömnförlamning – och upplevelserna är uppseendeväckande lika.

Starka känslor av skräck och obehag, en känsla av att någon kommer in i rummet, ljudet av steg, och en stark känsla av närvaro.."

 

Källa: Aftonbladet

 

Ganska intressant ändå. Kroppen är otrolig!

Men jag tackar för testet och hoppas det var sista gången.

Mamma tittade oroligt på mig imorse och undrar vad man ska göra åt det?

"Alla drabbas av det någon gång, tror jag. Nu var det min gång"

Sedan hör jag henne prata om "inre stress".. jag tror hon har lite rätt.


Min säng är nersvettad och jag har en anledning att få sova i renbäddat ikväll.

Det onda för ofta med sig något gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Click for RSS!