Effektivi..va?

Effektivitet, gott folk.
När det gäller vissa saker är jag helt plötsligt effektiv.

När jag sitter och ska plugga är jag inte effektiv för fem öre.
Jag springer till datorn oftaofta, trots att jag är i skolan för att INTE sitta vid datorn.
Jag tittar på alla som pluggar.
Jag dricker kaffe för fullt trots att det börjar bli kallt.
Jag äter, äter och äter. Jag är en sån som äter ofta, men nu snackar vi konstant.

Jag spenderar alldeles för mycket av min tid av att låtsas plugga.
Sitta där med böckerna framför mig utan att göra något. Dumt!
Istället hade jag kunnat ta en fika, städa, tvätta, gå på stan, träna - you name it.

Hursomhelst. När är jag effektiv då?
Jag är effektiv när det är någonting jag verkligen vill göra.
Som idag.

Klockan halv7 klev jag upp.
Klockan 8 var jag i skolan och hade seminarium 3 timmar.
Klockan 18 gick jag från skolan efter att (okej 4 av 6 oeffektiva timmar där, minst)
Klockan 18.20 var jag hemma och åt middag.
Klockan 19.20 tar jag en promenad, hämtar ut mitt visum och går till IKSU.
Klockan 20 är jag på IKSU och spenderar 8 km på löpbandet.
Klockan 21 stänger IKSU och jag beger mig hem.

Det jag skulle komma fram till var.. att.. jag har som varit effektiv de sista 3 timmarna.
Men att om jag hade varit effektiv hela dagen i skolan hade jag mått myyycket bättre, eller rättare sagt mitt tentaresultat hade mått ännu bättre.

Nä men egentligen, det jag också ville komma fram till var det där med träning.
Många påpekar att man inte har tid till träning pga plugg, jobb etcetcetc..
Ja alltså det är en prioriteringsfråga, absolut. 
Man får vrida och vända på det ibland, anpassa lite, trycka in lite.
En fredag kväll klockan åtta efter 10 timmar i skolan? Ja vill man så.
Jag mår väldigt bra av att träna. Fysiskt behöver min kropp det väldigt mycket, men även psykiskt. Jag använder det för att rensa tankar, pressa diciplinen och fokusera på annat.
Och efteråt är det så skönt när kommer är mööör..

Jag är nästan säker att de flesta har något hål i sin vardag som man kan klämma in träning på om man tänker efter.
30 minuters träning är bättre än ingen träning alls!
En kort promenad är bättre än ingenting alls.
Bålstabiltet framför tv'n hemma en kväll?
Mycket kan man göra utanför gymmets portar och allt är bättre än inget.
Liiiite handlar det väl "vill man så kan man", ganska mycket va?
Varför pratar jag om det här egentligen?
Nä, alltså jag skulle egentligen börja med att skryta om att jag varit effektiv. Men sen kom jag på att jag inte har varit så effektiv om vi ser på det stora hela, och därmed fick jag använda min tid väl de sista timmarna för att få ut någon typ av effektivitet.

Och för att jag är nog ganska trött.
Påtal om effektivitet, jag kom hem för mer än en timme sen och sitter fortfarande här i träningskläder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Click for RSS!