Sri Lanka calling

Hej!

Efter 27 timmars resande kom vi tillslut fram till huset som jag och Nina ska bo i de tva forsta veckorna har i Sri Lanka. Vi bor tillsammans med en familj. Mannen i huset jobbar pa organisationen vi ska vara pa. Hans fru ar en bedarande varelse med ett hjarta av guld och han har tva fantastiska barn som charmar mig hela tiden pa alla satt och vis.
Pojken ar 8 ar och flickan 12. Men de ser ut som 5 och 9 ar.
De ar verkligen sma har!
Och vackra. De ar otroligt vackra i det har landet!
Gyllene pepparkakshy och morka snalla ogon omringade av en svart skog av ogonfransar.

Nar vi kom fram till huset var det lite av en chock.
Har anvander man varken toapapper, tval och de aldre ater med fingrarna.
Vilket vi ska lara oss sasmaningom. Horde jag "desinfektionsmedel"?

Jag vet inte vilken "klass" denna familj raknas till.
Kanske medel? Fast i Sverige skulle vi absolut inte se det som medelklass.
Jag och Nina bor i barnens rum tror vi.
Vi har varsin sang. Harda sangar och min ar for kort - men gott sover vi!
I rummet finns aven en stor bla fallfardig garderob med en bild pa jungru Maria pa. Vi bor i en kristen familj dar kristna symboler syns lite har och dar. Vi pratade lite om religion igar med mannen i huset, det ar verkligen intressant att hora andras perspektiv pa saker och ting. Och ibland frustrerande.

Iaf..
Vi har tva sma byraer som ser ut att komma fran nagot kontor eller militaranlaggning.
En stor flakt i taket, en glodlampa som hanger ner mitt i rummet och ett stort fonster med galler.
Vi har en egen toalett som ar otroligt frasch om vi jamfor med resten av huset.
Dar duschade jag med en spindel idag. Det blev inte sa mycket duschande for min del, utan jag stod och forsokte fanga de iskalla vattenstralarna med handerna. Men jag skrek inte!

Vi har tva stycken hundar som verkar hata varandra.
Den ena ar skabbig och gammal - men saaa snall att den blir sot.
Den andra ar stilig, frasch och verkar inte ha en enda loppa - men livradd for oss.

Jag och Nina har aven ett eget husdjur - en odla som Nina har dopt till Nils!
Jag ar inte helt nojd over att han klattrar omkring pa vara vaggar i sovrummet eller pa toaletten. Jag vill hellre se honom pa grasmattan eller ha honom stirrande pa mig nar jag ska kissa.

Idag har vi hunnit med massor med saker!
Jag och Nina la oss ute for att lasa i solen, inte i bikini daremot (det ar inte okej har), sa det var liiiite varmt att ligga i shorts och linne i 32 grader, men naja.
Vi lyckades lasa ut oss!
Sa vi fick ligga i graset och lyssna nar telefon gick amok har inne.
Anna och mannen vi bor hos ringde for fullt.
Tillslut kom han hem och skrattade at oss.

Sedan har vi handlat klader, for kladerna vi har duger inte da vi ska vara "representativa" om vi halsar pa en skola exempelvis.
Nar vi kom in i kladbutiken borjade jag skratta och jag skratta manga ganger. Jag sager bara: BALKAN. Vilka klader, det var hemskt!
Vi fyra hade stora problem med att hitta nagonting som sag nagorlunda normalt och fint ut. Men kul var det!
Langklanning och blus stod pa listan.
Nar jag holl en limegron langkjol mot en beige blommig blus med knappar och hyshpysh (for att visa jannice hur hemskt det var) appladerar en av expediterna. Well.. nej jag kopte ingen limegron langkjol. Tillslut hittade vi svarta och jag hittade tva stycken otroligt sota transparenta blusar som jag lika garna hade kunnat kopa i Sverige! Det ar okej med transparent sa lange man har ett linne under.
1 kjol och 2 blusar kostade drygt 100 kr, om inte mindre.

Sedan har vi varit pa organisationen och traffat chefen.
Vi har planerat vara kommade dagar, diskuterat lite, bollat tankar och paborjat planeringen pa var intensiva langresa genom Sri Lanka.
De ar otroligt overbeskyddande har, det ar riktigt jobbigt.
Men de vill bara val. An sa lange far jag och Nina inte lamna garden.
Men sasmaningom ska vi fa borja ta oss fram sjalv.

Nu ska jag lamna datorn till Nina. Imorgon har vi kanske eget internet, eller rattare sagt pa vara egna datorer.
Och lankesiska telefonnummer!

Fick precis ett sjalvlysande armband av flickan, sa nu ska jag nog roa mig med dem lite. De ar inte alls lika blyga langre. Supermysigt!

Ta hand om er!

Kommentarer
Postat av: Stina

åååh vad roligt att höra av dig! haha kul att läsa! :)

2011-03-31 @ 21:28:47
URL: http://melerad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Click for RSS!