Och så blev jag lite klokare.

Idag är jag en dag äldre än igår.
Varje sekund blir jag en sekund äldre.
Du med!

Idag är det den 7e november.
Varje år sen 1992 har min namnsdag infallit idag, innan firade vi Britta-dagen den 21a november, men det minns jag inte direkt.
Så imorse låg det ett paket och slantar på köksbordet och vi har precis ätit winsortkaka och druckit kaffe. Många firar att de har helg medans jag firar att jag har namnsdag, för helg har jag då inte.

Dagen har som bara sprungit iväg.
En kaffe med Anders på stan då han fick mig att bli lite klokare; han poängterade vilka chanser jag har och bad mig ta till vara på dem.
Och jag kände verkligen när jag gick därifrån att:
"ja, jag ska verkligen ta och skicka iväg det där mailet"
"ja, jag ska verkligen ta och skriva klart det där nu"
"ja, jag ska verkligen ta tag i det här"

Tänka sig..För mindre än ett halvår sen satt jag i min lägenhet i Umeå.
Jag läste till Socionom, inte för att jag ville bli det, utan för att.. ja jag hade många ursäkter. "Läsa vidare", "Bred utbildning" och så vidare.

Idag sitter jag här i mitt flickrum med 1,5 års socionomstudier i ryggsäcken.
Lägenheten har jag kvar i Umeå, men jag har inte satt min fot där sen jag gråtande packade ihop mitt rum och begav mig till Boden med lättade axlar.
Utbildningen fortgår, men klassen är en Britta Lindmark mindre.
Jag känner ingen ånger över mitt val, men jag önskade att jag hade lyssnat på magkänslan tidigare om att jag inte ville gå kvar.

Beslutångest om framtida flytt, jobb och studier är vardagsmat.
Men jag känner inte samma vardagliga ångest om att någonting inte känns rätt.
Jag har massor med saker att se fram emot och det är väl därför dagarna springer iväg.
Visst, jag önskar att jag vaknar upp en morgon och känner "det här vill jag bli".
Men idag nöjer jag mig med att jag känner "det här ska jag göra".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Click for RSS!