Högskoleskit

Det här med högskoleprovet har aldrig varit min grej tror jag.
Jag saknar diciplin och tålamod när det gäller tråkiga saker.

Tenta har aldrig varit min starka sida förutom när det kommer till: ORDBAJSA.
Shit alltså, jag älskar att ordbajsa!
Ordbajsa är verkligen min grej och jag är tamefan proffs på det.
Mina vänner avundas min ordbajsarhet och min fantasti som trots att jag är ute och cyklar, på något sätt: lyckas ramla omkring och tillslut knyta en rosett som lärarna köper.

Men när det kommer till högskoleprovet passar inte min förmåga in.
Inget ordbajsande där inte..

Och nu när en matematisk del ska klämmas in känner jag bara.."FAN".
Fr.o.m hösten 2011 ändras högskoleprovet..
WHY OH WHY, har jag inte varit klok nog att skriva det tidigare?
Ja, för att jag trodde jag skulle klara mig utan det och det har jag ju gjort..tills: nu.

Läs här och sedan här och för er som inte vill läsa tråkiga artiklar:

"Till hösten 2011 kommer högskoleprovet att förändras. ORD-delen förkortas från 40 frågor till 20 och det tillkommer tre nya delar: KVA (kvantitativ analys), XYZ (problemlösning) samt MEK (meningskomplettering). Totalt blir det 160 frågor istället för 122, men provtiden blir densamma då det blir mindre text att läsa. Provet kommer nu också vara uppdelat i två block som har lika stort värde, ett block som är mer inriktat på matematik och problemlösning, och ett som är mer inriktat på ord- och läsförståelse."

Jag hoppas det finns någon till som har planerat att skriva högskoleprovet i höst och att denna (eventuella) nyhet får dig att vilja skrika och grina..
Det är okej, vi gör det tillsammans.

Jag har redan haft ett x antal långa utlägg med vänner och familj om varför man inte bör ha med en matematisk del. Så jag skippar det nu..
Men seriöst, håll med, man hade kunnat göra något system som fungerar på ett sätt som gör att de som söker utbildningar som kräver matematik får skriva en matematisk del på högskoleprovet.
Hur många utbildningar innefattar mycket matematik egentligen?
Ingenjör och ekonomi? Och lärare i det ämnet såklart.

Fine, vi snackar bara om "Matematik A" på högskoleprovet. "Det som är så enkelt".
Spelar ingen roll och nej, det tycker inte jag och många andra. Jag är inget mattegeni.
Jag gav inte matten många minutrar och som blivande socionom/polis/logoped/präst/and so on, är inte matte relevant.
Alla bör kunna "grunden", lite procent, lite plus och minus.
Sånt som kan ta en igenom det vardagliga livet.
Förstår ni?

Jag undrar nu såhär mitt i natten:
Var är min samhällsvetenskapliga eller historiska del?


Kommentarer
Postat av: stina

Men fyy , ingen historia!!!!

2011-09-08 @ 08:19:42
Postat av: julia

jag är heller ingen matteälskare men matten kommer i min utbildning som inslag i akustiska röstmätningar, analyser av grundton, statistik och beräkningar etc. men det blir så himla naturligt då att jag inte tänker att det är matte och då blir det inte samma motvilja... jag har typ bara bestämt mig för att jag inte gillar matte :P

2011-09-08 @ 12:37:24
URL: http://www.2andersson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Click for RSS!