Dinkelugnspannkaka (med smak av morotskaka)

Har fått frågor gällande receptet på den morotskakedoftande ugnspannkakan jag gjorde häromdagen. Hittade receptet på http://fitnessochhalsa.blogspot.se och har modifierat det lite.

Ugnspannkakan blir rätt kompakt och är fiberrik och innehållande bra proteiner. Mättande!

- 7 dö lättmjölk
- 3 eller 4 ägg
- 3 dl fiberhavregryn (jag tog 1 dl dinkelgryn)
- 2 dl dinkelmjöl
- 2 tsk bakpulver
- 1 tsk salt
- 2-3 tsk kanel
- 1 tsk kardemumma
- 4 rivna morötter

Blanda de torra ingredienserna väl. Rör ner mjölk och sedan ett ägg i taget. Blanda till en jämn smet. Tillsätt morötterna.

Gräddas i en ugnsform på 225 grader i 35-40 minuter.

Serveras med lättkvarg blandad med lättkeso och blåbär. Namnam!

Ps. Jag brukar sätta i keso i smeten när jag gör ugnspannkakan och är rätt säker på att det skulle fungera här med.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Click for RSS!