Sista dagen.

Sista dagen i Thailand, sista timmarna, om ca 12 timmar börjar hemresan.

Så jag beslutade mig för att ta tag i dagen i tid och ta den där taxin jag skulle ha tagit igår. Klockan 7 klev jag upp och har donat med packning och sedan åkt till Big Buddha. Well done!

Har sett guldstatyn på berget från hotellets terass och bestämde mig från första stund att "dit SKA jag". Har en kärlek för religiösa byggnader, landmärken etc. Att kliva in i ett tyst tempel och känna doften av rökelser och blommor.. Wow.

Big Buddha var väldigt vacker, men mer än så var den inte. Utsikten var underbar och jag såg några munkar smyga omkring. Annars...Så köpte jag ett annorlunda te, ett mjölkte som luktar gott, konstigt, tjockt och sött. Hamnade i en speciell tebutik där jag smakade och luktade på så mycket te att jag vart yr.

Huvudpunkten var ändå min taxichaufför. Han var nyfiken på mycket i Sverige. Vi jämförde fruktpriser, han blev helt chockad och jag fick ångest när jag insåg skillnaden. När jag sa vad kilopriset på bananer var så trodde han jag skojade.

Sen så var han väldigt nyfiken på snö. Han berättade att han drömmer om att få göra en snöboll, sätta den i ett glas och hälla whisky över. Jag kunde inte riktigt förstå varför och han kunde inte förstå varför vi inte gör så istället för att använda is.

Han undrade hur snö smakade och hur det kändes att ta på. Ja, fruset vatten, is, kallt.. Var det jag kunde komma på. Men hur det känns att ta på? Jag försökte förklara det som is-pulver, mjukare is och liknande - och han såg drömmande ut.

Taxichauffören tjänar en fjärdedel av det jag betalade för mina 10 dagar på retreatcentret, i månaden.. Det tåls att tänka på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Click for RSS!